VACCINATION AV KATT

Vaccination av katt hos Stockholms Djurklinik

Olika sorters vaccin för katter och vad de skyddar mot

I Sverige vaccineras katter mot kattpest och kattsnuva. Om katten vistas i andra länder, finns även behov av rabiesvaccin. För att katten ska ha ett optimalt vaccinationsskydd är det väldigt viktigt att vaccineringarna görs enligt rekommendation.

Basvaccin

För katter finns basvaccin som alla katter behöver vaccineras med för att skyddas mot rhinotrakeit/herpes och calicivirus, som orsakar kattsnuva, och mot parvovirus, som orsakar kattpest.

Hur ofta ska min katt vaccineras?

Katter ska vaccineras med Nobivac Tricat Novum Vet alternativt Purevax RCP vid….

8 veckors ålder

12 veckors ålder

1 års ålder

Därefter är det vaccinationsdags en gång om året, var tredje år med Nobivac Tricat Novum Vet alternativt Purevax RCP och åren däremellan med Nobivac Ducat alternativt Purevax RC.

Inga problem. Våra besökare får alltid påminnelse via sms eller brev när det är dags att fylla på vaccinet (bortsett från rabies eftersom reglerna ändras emellanåt, Jordbruksverket har mer information om detta). Är du osäker på hur lång tid det ska gå mellan vaccinationerna är du alltid välkommen att kontakta oss!

Vaccin för skydd under utlandsvistelsen

Basvaccinet räcker vanligtvis i Sverige, men ska katten åka utanför landet är rabiesvaccinationen ett måste.

Ska du resa utomlands med din katt? Titta förbi eller ring oss på 08-80 84 01 så tar vi reda på vad som gäller för just din katt.

Priser, vaccination katt

Nobivac Ducat: Mot kattsnuva.
350 kronor

Nobivac Tricat/Purevax RCP: Mott kattsnuva och kattpest.
440 kronor

Nobivac Rabies Vet: Mot rabies.
550 kronor