VACCINATION AV KATT, HUND, KANIN OCH ILLER

Att vaccinera ditt djur är en billig försäkring mot många smittsamma sjukdomar. Vaccinet rustar djurets immunförsvar för att kunna bekämpa eventuella infektioner. Dessutom minskar smittorisken i samhället generellt ju fler djur som vaccineras. Risken att djur utan vaccinationsskydd smittas minskar.

Vaccinera hund, katt, kanin och iller hos Stockholms Djurklinik

Vaccinationer för hund, katt, kanin och iller

Till Stockholms Djurklinik kommer katter, hundar, kaniner och illrar för att vaccinera sig mot olika sjukdomar. På sidorna för respektive djur: Vaccination hund, Vaccination katt, Vaccination kanin och Vaccination iller, kan du läsa om vilka vaccinationer som är aktuella för just ditt djur och vad de kostar.

Inga problem. Våra besökare får alltid påminnelse via sms eller brev när det är dags att fylla på vaccinet (bortsett från rabies och andra specialvaccin eftersom reglerna ändras emellanåt, Jordbruksverket har mer information om detta). Är du osäker på hur lång tid det ska gå mellan vaccinationerna är du alltid välkommen att kontakta oss!

Det tar tid, från några dagar till cirka tre veckor efter vaccinationstillfället, för djuret att bygga upp antikroppar mot vaccinets smittämne. Det är extra viktigt att valpar och kattungar inte utsätts för onödiga smittorisker förrän deras immunförsvar har byggts upp och vaccinet har fått full effekt eftersom unga djur är mer infektionskänsliga än vuxna djur.

Biverkningar av vaccination?

Biverkningar efter vaccination är ovanligt men kan förekomma. Lindriga biverkningar i form av lindrig feber, trötthet och nedsatt aptit kan ses ibland medan allvarliga biverkningar som överkänslighetsreaktioner och anafylaktisk chock är väldigt ovanliga.

Kontakta veterinär direkt om djuret får överkänslighetsreaktion

Tecken på en överkänslighetsreaktion är nässelutslag, kräkningar, diarré och andningssvårigheter.

Behöver mitt husdjur vaccineras inför en utlandsresa?

Hundar, katter och illrar som ska resa till och från EU-länder ska vara vaccinerade mot rabies. Ytterligare vaccinationer och behandlingar mot fästingar och rävens dvärgbandmask kan krävas, beroende på vilket land du ska besöka. Jordbruksverket har allt du behöver veta om att resa utomlands med djur.