KASTRERA KATT

Kastrera katt hos Stockholms Djurklinik

Det finns fler fördelar med att kastrera katter än den man först tänker på – att de inte kan reproducera sig. Det finns studier som visar att kastrerade katter lever längre eftersom de lever ett lugnare liv. En kastrerad honkatt slipper livmoderinflammation och minskar risken för juvertumörer. En kastrerad hane blir oftast lugnare och har inget behov av att märka revir. Det finns egentligen bara en nackdel med kastrering och det är den ökade risken för övervikt. Detta kan undvikas genom att maten anpassas och att katten aktiveras.

Funderar du över om du ska kastrera din katt eller inte? Vi hjälper dig att ta beslut utifrån din katts situation och förutsättningar.

Kastrering, hankatt

För att kastreringen ska ha effekt på hankattens beteende ska han kastreras när han är 4-6 månader. Det är relativt enkelt ingrepp som utförs av veterinär när katten är sövd och har smärtlindring. Via två snitt i pungen kan testiklarna plockas ut och de blodförsörjande kärlen knyts av. Eftersom snitten är så små kan de läka öppet och behöver alltså inte sys.

Katten ligger kvar på kliniken några timmar efter operationen för övervakning. Den brukar återhämta sig snabbt efter operationen och behöver oftast ingen krage. Om katten vill tvätta sina sår är dock kragen ett måste.

Kastrering, honkatt

En katt kan bli dräktig redan när hon är 4-5 månader. Honkatter kastreras oftast från 6 månaders ålder, men om hon har blivit könsmogen tidigare än så kan det vara aktuellt att kastrera katten vid lägre ålder.

Honkattens kastrering är mer komplicerad än hankattens eftersom veterinären avlägsnar både livmoder och äggstockar. För att komma åt dessa måste buken öppnas. Såret sys igen med stygn som går bort av sig själva. Katten får ligga kvar hos oss några timmar efter operationen för övervakning innan det är dags att gå hem.

Katten vill slicka på operationssåret och behöver därför ha krage eller kroppsstrumpa under läkningstiden. För att undvika svullnad och bråck är det viktigt att hon stannar inomhus. De första dagarna efter kastreringen ska katten äta smärtstillande och antiinflammatorisk medicin som vi skriver ut.