KASTRERA HUND

Det finns fler fördelar med att kastrera hund än den direkta – att de inte längre kan reproducera sig. En kastrerad tik riskerar inte att få livmoderinflammation eller tumörer i eller på äggstockarna. Risken för juvertumörer minskar. Beteendeproblem som revirmarkerande och aggressivitet mot hanhundar kan minska hos hanhundar. De slipper också eventuella prostataproblem. Nackdelarna är att kastrerade hundar löper större risk för övervikt och inkontinens.

Funderar du över om du ska kastrera din hund eller inte? Vi hjälper dig att ta beslut utifrån din hunds situation och förutsättningar.

Kastrera hund på Stockholms Djurklinik

Kirurgisk kastrering, hanhund

Hanhundar kastreras vanligtvis från 6 månaders ålder. Stora raser som växer under längre tid brukar kastreras något senare, när hunden är i puberteten.

Vid ankomsten till kliniken får du fylla i en hälsodeklaration åt din hund och träffar en veterinär som undersöker din hund för att kunna bedöma att den klarar av att sövas och opereras. Testiklarna ska ligga på plats i pungen.

Hunden kastreras under full narkos. Detta innebär att de sövs och får en tub i luftstrupen. Genom tuben får hunden narkosgas och syrgas under operationen. Våra narkossköterskor ansvarar för att se över narkosen under hela operationen. Veterinären lägger ett snitt framför pungen och plockar ut testiklarna. Operationssåret sys sedan ihop med stygn som försvinner av sig själva.

Efter ingreppet får hunden vakna lugnt och försiktigt under personalens uppsikt. Vid behov får han ytterligare en smärtstillande injektion för att minimera obehaget. Det är först när han är helt vaken och operationssåret kontrollerat som han kan åka hem.

Hunden behöver en krage efter operationen för att inte slicka på sitt operationssår. Oftast skriver vi ut smärtstillande och antiinflammatorisk medicin som ni skall ge hunden hemma de första dagarna efter operationen.

Kastrering, tik

Tikar kastreras vanligtvis från 6 månaders ålder och uppåt. Vid kastration utförs en ovariehysterektomi. Det betyder att man tar bort tikens äggstockar och livmoder.

När ni kommer till kliniken får du fylla i en hälsodeklaration åt din hund och träffar en veterinär som undersöker din hund för att kunna bedöma att den klarar av att sövas och opereras.

Hundar kastreras under full narkos. Detta innebär att de sövs och får en tub i luftstrupen. Genom tuben får hunden narkosgas och syrgas under operationen. Våra narkossköterskor ansvarar för att se över narkosen under hela operationen.

När operationen är klar får tiken smärtlindring och övervakas av vår personal. När hon är tillräckligt pigg är det dags för hemgång.

Efter kastreringen behöver tiken en krage eller kroppsstrumpa för att inte kunna slicka på sitt operationssår. Tiken behöver även smärtlindring de första dagarna efter kastrationen. Vi utfärdar recept på medicin.

Fördelar med att kastrera din tik

Kastrerade tikar slipper skendräktighet och andra löprelaterade problem. Risken för livmoderinflammation och livmodertumörer uteblir medan risken för juver- minskar.

Det gäller att väga för- och nackdelar med kastrering. Oftast väger de positiva effekterna tyngst. Prata med oss om du känner dig osäker.