HUDUTREDNING HUND OCH KATT

Många hundar och katter har problem med klåda och hudproblem av olika slag – helt i onödan. Klåda och hudirritationer kan ha väldigt många orsaker och behöver undersökas eftersom det orsakar lidande för djuret att alltid ha klåda. Djurets hudproblem kan bland annat bero på parasiter, foderallergi eller en infektion med svampar och bakterier. En hudutredning av katt och hund ska leda till att djuret får rätt behandling och slipper sina problem, eller får dem så lindrade som bara är möjligt.

Symptom på hudproblem

Husdjur som har känslig hud, hudproblem och allergier kan visa många olika typer av symtom, exempelvis pälsavfall, kala fläckar i pälsen, hudutslag, rodnande hud, mjäll, onormal kroppsodör, röda eller smutsiga öron och tassar, klåda och irritation från ändtarmen. Symtomen varierar från att vara milda till mycket kraftiga. Det är också vanligt att ett djur endast uppvisar något eller några av ovanstående symtom och inte alla samtidigt.

Hundar och katter kliar sig inte bara genom att krafsa sig med tassen på ett bakben. Andra vanliga sätt att klia sig på för hundar är att slicka sig mycket, att nagga med framtänderna i pälsen, att gnida sig mot mattor och möbler, att kana på rumpan och så vidare. Katter som har klåda brukar putsa sig väldigt intensivt och kan även nagga i pälsen med framtänderna så att pälsen blir kort och gles eller till och med försvinner helt. Ryckningar i hud och päls kan förekomma och katten tittar ibland konstigt på sig själv och försöker springa ifrån det som irriterar den. Smådjur som kaniner och gnagare brukar putsa sig mer än normalt och ha kala fläckar i pälsen och ibland sårigheter i huden.

Hur går en hudutredning till?

En hudutredning kan se olika ut beroende på vilka problem hunden eller katten har. Som alla utredningar inleds hudutredningen med att veterinären tar del av djurets sjukdomshistorik. Det brukar bland annat handla om:

• hur länge besvären har pågått
  • om det finns liknande problem i släkten
  • vad hunden äter för foder
  • om besvären är bättre/sämre ibland och isåfall när

Veterinären fortsätter sedan med att göra en omfattande undersökning av djurets hud och tittar alltid i öron och tassar. Hudprov, vävnadsprov, bakterieodlingar och blodprover kan bli aktuellt. Allt beror på vad veterinären behöver för att kunna fastställa diagnos på det specifika djuret.