Foto: Eivor Rasehorn

Fästingar katt

Fästingar trivs på katter, men till skillnad mot hundar får katter mera sällan kliniska sjukdomar till följd av fästingbett. Men det händer och kanske är det vanligare än vad vi tror. Här berättar vi om symptom på dessa sjukdomar, hur de botas och vad du kan göra för att din katt ska slippa de ocharmiga parasiterna.

När ska man kontakta veterinär?

Ta det säkra före det säkra och kontakta veterinär när din katt inte beter sig som vanligt. Kom ihåg att berätta att katten har blivit biten av fästingar.

Det är mindre vanligt att fästingburna sjukdomar diagnosticeras hos katter. När det förekommer är det framförallt anaplasma som orsakar infektionen.
– Jag brukar lyfta anaplasmos hos katter med andra veterinärer och då brukar det vara sådär att ”ja, nu när du säger det”. Det är en infektionssjukdom hos katt som man egentligen inte har känt till eller letat efter förrän på senare år. Nu har man börjat bli mer uppmärksam på det, säger veterinär Ulrika Forshell, som arbetar på Stockholms Djurklinik.

Anaplasmos katt

De fall av anaplasmos som har uppmärksammats har varierat i allvarsgrad, men har varken lett till återkommande problem eller obotliga besvär. Dödsfall till följd av anaplasmos-infektion är inget vi känner till. Infektionen för inte alltid med sig några symtom hos katter.

– Vanliga symptom på anaplasmos är att katten får feber, blir hängig och tappar aptiten. Då kan man dra öronen åt sig, säger Ulrika.

Hur behandlas anaplasmos?

Katter brukar kunnatillfriskna från infektionen på egen hand. Ibland kan smärtstillande och anti-inflammatorisk behandling lindra. Om antibiotika sätts in brukar katten vara pigg efter en eller två dagar.

– Att förskriva antibiotika är alltid en avvägning och det gäller att ta ställning från fall till fall, säger Ulrika.

Skydda din katt från fästingar

Se till att skydda katten från fästingar under fästingsäsongen, som pågår mellan mars och november. Framförallt om ni vistas vid kusten, går i skogen, högt gräs, skugga och fukt. Även om katten inte brukar bli sjuk av fästingbett är det inte roligt att bli biten. Dessutom kan katten ta med sig fästingar inomhus.

Mota fästingarna i grind genom att använda fästingpreparat och gå igenom kattens päls noggrant, varje dag.

Fästingpreparat för katt

Spot-on-preparat och fästinghalsband som säljs via apotek har vetenskapligt dokumenterad effekt mot fästingar. De innehåller olika substanser med olika effekt på fästingen.

Läs bipacksedeln noggrant innan katten behandlas. Det är viktigt att använda antifästing-preparaten enligt tillverkarens anvisningar. Tänk på att några av fästingpreparaten för hund innehåller permethrin och är mycket giftiga för katt.

– Har man både hund och katt är det därför väldigt viktigt med vad man väljer för fästingpreparat så att katten inte förgiftas, säger Ulrika.

Om fästingpreparatet ger upphov till biverkningar – schamponera katten med Yes.

– Diskmedlet fungerar fettlösande även på katthuden. En del katter kan bli så sjuka att de behöver veterinärvård, säger Ulrika.

Gå på fästingjakt i kattens päls

Eftersom fästingar brukar vandra runt i pälsen innan de beslutar sig om var de ska sätta sig kan man lyckas fånga upp dem genom att gå igenom kattens päls varje dag. Använd en kam eller en borste.

Hur du tar bort en fästing

Ju längre fästingen sitter kvar, desto större risk för smitta. Fästingen ska med andra ord avlägsnas så fort som möjligt.
– Man kan ta tag i fästingen och dra rakt ut, utan att klämma sönder den. Tar man sönder den finns risken att den kräks ner i katten och kan smitta den, säger Ulrika och tipsar om alternativen fästingborttagare och smal pincett, som placeras precis bakom huvudet.

När fästingen har tagits bort tvättas bettstället rent med desinfektionsmedel. Tvål och vatten fungerar också alldeles utmärkt.