PASS FÖR HUSDJUR

Vad kul att du och din katt ska iväg och resa tillsammans! Går resan till ett EU-land eller till Norge är det dags att skaffa pass till din fyrfota vän. Vid resor till övriga länder behövs passet när ni återvänder till Sverige.

Detta behöver vi för att kunna utfärda pass till husdjur

För att vi ska kunna utfärda ett pass måste din katt vara id-märkt med ett ISO-mikrochip under huden. Mikrochipet fungerar som ett personnummer för katten och är nödvändigt för att vi ska kunna intyga att det är just din katt som har fått de vaccinationer och behandlingar som förs in i passet. Även läsliga tatueringar som är gjorda innan den 3 juli 2011 är godkända.

För att kunna utfärda ett pass kontrollerar veterinären kattens identitet, signalement och andra uppgifter som krävs. Dina uppgifter förs också in i passet.

Tänk på att de flesta länder (dock inte t.ex. Norge) även kräver en giltig rabiesvaccination. Ofta utfärdas passet i samband med att katten får sin första vaccination mot rabies.

Var ute i god tid!

• Ta kontakt med ambassaden i landet ni ska åka till för information om specifika införselregler.
  • Kontakta veterinärmyndigheten i landet ni ska åka till för att ta reda på vilka regler som gäller om ni ska resa utanför EU.
  • Rabiesvaccination ska ges senast 21 dagar före avresa!

Jordbruksverket har utförlig information om de krav som ställs i samband med utförsel av djur från Sverige.

Detta gäller för inresa i Sverige

Införsel till Sverige regleras av Jordbruksverket.

Stockholms Kattklinik