KASTRERING AV HUND

KASTRATION AV HANHUND

Hanhundar kastreras vanligtvis från 6 månaders ålder. Stora raser växer under längre tid och då brukar kastrering göras något senare, när hunden är i puberteten.

Hanhundar kastreras under full narkos. Detta innebär att de sövs och sedan får en tub i halsen där vi administrerar narkosgas och syrgas under operationen. Vi har full narkosövervakning och narkosen administreras och övervakas av legitimerade narkossköterskor.

Vid kastration av hanhund läggs ett snitt framför pungen och testiklarna plockas ut och avlägsnas. Hunden sys med stygn som går bort av sig själva.

Hunden får gå hem samma dag som operationen men blir kvar på kliniken i några timmar för övervakning.

Hunden behöver en krage efter operationen för att inte slicka på sitt operationssår. Oftast skriver vi ut smärtstillande och antiinflammatorisk medicin som ni skall ge hunden hemma de första dagarna efter operationen.

KASTRATION AV TIK

Tikar kastreras vanligtvis från 6 månaders ålder och uppåt. Vid kastration utförs en ovariehysterektomi. Det betyder att man avlägsnar både äggstockar och livmoder hos tiken.

De positiva konsekvenserna av att kastrera din tik kan vara:

Inga problem med skendräktighet eller andra problem relaterade till löp.

Ingen risk för livmoderinflammation.

Minskad risk för juver- och livmodertumörer

De negativa konsekvenserna av att kastrera din tik kan vara:

lägre ämnesomsättning och därmed ökad risk för övervikt.

Högre risk för urininkontinens.

I vissa fall pälsförändringar.

Tikar kastreras under full narkos. Detta innebär att de sövs och sedan får en tub i halsen där vi administrerar narkosgas och syrgas under operationen. Vi har full narkosövervakning och narkosen administreras och övervakas av legitimerade narkossköterskor.

Hunden får ligga kvar hos oss under dagen för smärtlindring och övervakning men får gå hem i slutet av samma dag som operationen.

Efter kastrationen behöver tiken en krage eller kroppsstrumpa för att inte kunna slicka på sitt operationssår. Tiken behöver även smärtlindring de första dagarna efter kastrationen. Vi utfärdar recept på denna medicin.