HUDPROBLEM HUND & KATT – HUDUTREDNING

Husdjur som har känslig hud, hudproblem och allergier kan visa många olika typer av symtom, exempelvis pälsavfall, kala fläckar i pälsen, hudutslag, rodnande hud, mjäll, onormal kroppsodör, röda eller smutsiga öron och tassar, klåda, irritation från ändtarmen med mera. Symtomen varierar ofta över ett mycket brett spektrum, från milda som knappast märks till mycket kraftiga. Det är också vanligt att ett djur endast uppvisar något eller några av ovanstående symtom och inte alla samtidigt.

Hundar och katter kliar sig inte bara genom att krafsa sig med tassen på ett bakben. Andra vanliga sätt att klia sig på för hundar är att slicka sig mycket, att nagga med framtänderna i pälsen, att gnida sig mot mattor och möbler, att kana på rumpan och så vidare. Katter som har klåda brukar putsa sig väldigt intensivt och kan även nagga i pälsen med framtänderna så att pälsen blir kort och gles eller till och med försvinner helt. Ryckningar i hud och päls kan förekomma och katten tittar ibland konstigt på sig själv och försöker springa ifrån det som irriterar den. Smådjur som kaniner och gnagare brukar putsa sig mer än normalt och ha kala fläckar i pälsen och ibland sårigheter i huden.

Klåda och hudirritationer kan ha väldigt många orsaker och behöver undersökas eftersom det orsakar lidande för djuret att ständigt ha klåda. Vanliga orsakar kan vara parasiter, hudinfektioner och olika former av överkänslighet och allergier.