AVMASKNING HUND

Valpar behöver avmaskas mot spolmask första gången vid två till tre veckors ålder och därefter fortsatt enligt angivna tidsintervall på förpackningen fram tills de ”flyttar hemifrån” vid åtta veckors ålder. Mot spolmask rekommenderas avmaskningsmedel som innehåller pyrantel eller febantel.
Valpar bör även avmaskas ytterligare en gång några dagar till en vecka före sin andra vaccination vid 12 – 13 veckors ålder. Eftersom valpar gärna slickar på allt möjligt och äter skräp utomhus är det vid denna avmaskning lämpligt att avmaska mot både spolmask och bandmask, exempelvis med avmaskningsmedel som innehåller fenbendazol eller flubendazol.
Vi rekommenderar även att avmaska den unga vuxna hunden mot spolmask och bandmask några dagar till en vecka före den vaccination som ska göras vid ett års ålder.

Vuxna hundar behöver som regel inte avmaskas om de inte är till exempel jakthundar eller slädhundar som äter rått kött, eller hundar som bor i kennel med hög risk för att bli smittade av spolmask i omgivningen.

Det är mycket ovanligt att vanliga familjehundar som äter torrfoder eller burkmat har mask. Om hunden har återkommande mag-tarmproblem kan ett avföringsprov ge information om huruvida parasiter bidrar till problemet och veterinären kan utifrån provsvaret utforma lämpliga behandlingsrekommendationer.

Avmaskningsmedel köps receptfritt på apotek och doseras efter hundens kroppsvikt. Olika avmaskningsmedel är effektiva mot olika typer av mask. Därför är det nödvändigt att kontrollera så att du köper rätt avmaskningsmedel för ditt djurs behov.